Žiadna značka nemá vo svojom portfóliu toľko kontroverzných osobností ako práve Reebok. A nie je na tom nič zlé, pretože Reebok vďaka svojim atlétom prináša pozitívnu motiváciu a silu. Dokonca aj v situáciách, kedy ich ambasádori za svoje vandalské činy skončia vo väzení.

Pred niekoľkými rokmi, počas Business Insider Trends, sme boli na prednáške, ktorú viedol šéf marketingu LEGO – veľmi konzervatívnej firmy. Šéf marketingu priznal, že dokonca aj oni museli zaviesť stratégiu, ktorej podstatou je vyvolať v ľuďoch emócie.

Musíte vzbudzovať emócie, aby si vás všimli

LEGO. Samotné LEGO muselo prísť s emóciami. Nie je nič zvláštne na tom, že firmy, ktoré sa spájajú so športom, stavia svoj marketing na osobnosti prekračujúce hranice. A nie je na tom ani nič zlé, pretože na to, aby ste vyhrávali v arénach, medzi inými gladiátormi, potrebujete železný charakter, ktorý ste si získali často v krajných nepriaznivých situáciách. A tiež trochu šialenosti a kontroverznosti, ktorú môžeme nazvať túžbou po víťazstve. To všetko sa bude hodiť v oblasti bojových alebo silových športov. Rovnako tam, kde chýbajú niektoré fyzické predispozície, často potrebné pre dosiahnutie vysokých cieľov – ktoré sa dajú dohnať srdcom.

Presne takouto značkou je Reebok, ktorá má na svojom konte množstvo výrazných osobností. Vždy priťahujú pozornosť, aj keď niekedy dosť kontroverzným spôsobom.

Pravidlá sú na to, aby sa porušovali

Reebok vytvoril CrossFit – šport, ktorého podstatou je prekračovanie hraníc. Šport, ktorý je veľmi náročný, buduje charakter a neodpúšťa chyby. Reebok spolupracoval niekoľko rokov s UFC a spája sa preto s hodnotami práve tohto odvetvia športu – bojových umení.

Každú z nižšie uvedených osobností: celebrít, hudobníkov či športovcov spája jeden spoločný prvok – charakter a… móda. Všetci sa stali v určitej fáze svojej kariéry pre fanúšikov ikonami štýlu. Radi sme ich sledovali, pretože prekračovali stanovené normy a kvôli nim sa menilo veľké množstvo pravidiel.

Snáď najkontroverznejším športovcom firmy Reebok je Conor McGregor, ktorý je súčasne tvárou modelu Reebok Zig. Conor je čerešničkou na torte; skvelý športovec s geniálnym štýlom obliekania.

Conor McGregor a jeho urážky

V bojových športoch je mnoho kontroverzných fighterov, ale niekto taký ako je Conor tu ešte nebol. Chcete ho sledovať. Háda sa s fanúšikmi, médiami, provokuje súperov a všetko to robí s vkusom, gráciou a v obleku za desiatky tisíc dolárov, v ktorých vždy vyzerá neuveriteľne. McGregor je, rovnako ako celé UFC – marketingové veľdielo.

Konferencie pred zápasmi McGregora trvali minimálne 2 hodiny a boli snáď zaujímavejšie, než samotné zápasy. Raz sa športovec dokonca smial z hráča Mayweathera Jr., ktorý bol oblečený v teplákovej súprave. Conor poukazoval na jeho oblečenie a zároveň sa mu vysmieval. Sám bol samozrejme oblečený v dokonalom obleku.

Po tom, čo sa pozrel do kultového ruksaku Floyda, v ktorom boxer nosí peniaze, sa vysmieval aj z toho. Vraj tam nebolo viac ako niekoľko tisíc dolárov. Na jednej z konferencií si obliekol oblek s drobnými pruhmi… s tým, že pásiky boli tvorené z nápisu F*** You. Samozrejme bez hviezdičiek. Čo je zaujímavé, po tomto vystúpení ste si mohli podobný oblek kúpiť v obchode David August za – 6500 dolárov.

View this post on Instagram

Promoter money.

A post shared by Conor McGregor Official (@thenotoriousmma) on

Nedá sa popísať, čo sa dialo v Londýne, Toronte, New Yorku a Las Vegas – musíte to sami vidieť na vlastné oči.

Vtipkovanie s Floydom Mayweatherem Jr. (mimochodom tiež športovcom Reeboku), ktoré bavilo milióny osôb a už spomínané hádky s predstaviteľmi médií, to je len vrchol ľadovej hory. McGregor sa po narodeninách svojej matky dostal do väzenia, pretože si ho pred hotelom chcel nejaký fanúšik odfotografovať. Výsledok? Zničený telefón za tisíc dolárov, väzenie a pokuta vo výške 12 tisíc dolárov. 

Druhý jeho pobyt vo väzení bol za útok na autobus plný… hráčov UFC. Výsledok? Zničené vozidlo a dvaja zranení fighteri, ktorí sa zranili kúskami skla. Stalo sa to chvíľu po tom, čo šéf organizácie – Dan White – vzal írskemu hráčovi majstrovský pás, pretože sa nechcel dostaviť na zápas.

Viete, že…?

McGregor sa po útoku na autobus plný hráčov UFC a pracovníkov organizácie ospravedlnil a povedal, že sa zachoval zle. Nebol by to však on, keby nedodal, že aj tak sa muselo stať to, čo urobil.

Arogancia a pokora – zaujímavé spojenie u McGregora

Írsky reprezentant po dvoch ťažkých a prehratých zápasoch. Život mu okrem iného ukázal, že žiadne peniaze sveta nie sú schopné vyliečiť zranenú dušu mihnutím oka, keď stratil jemu veľmi blízku tetu. McGregor sa samozrejme nezmení, pretože istý druh bláznovstva má zapísaný v DNA a pokora sa nie úplne zhoduje s jeho životným štýlom. Všetko, čo robí a robil bojovník MMA, je zvýraznené nepríjemným, arogantným úsmevom.

Súčasne je McGregor tvárou novej kolekcie topánok Reebok Zig Kinetica, značky, ktorá miluje práve takéto charaktery. Nie náhodou sa ich premiéra konala chvíľu po tom, čo sa McGregor vrátil do ringu. V kolekcii sa nachádza aj 100 kusov limitovanej edície figúrok s McGregorom, ktoré môžete vidieť v reklame tejto značky.

Allen Iverson diametrálne zmenil NBA

Množstvo mladých ľudí, samozrejme aj tých, ktorí nemajú nič spoločné s basketbalom, Iversona nepozná. Ten sa objavil v NBA v druhej polovici 90. rokov. Malý, rýchly, obratný a predovšetkým nekompromisný. Iverson mal už na strednej škole a aj počas vysokoškolského štúdia na univerzite Georgetown problémy s právom. Pravidelne robil zlé rozhodnutia a dokonca mu hrozilo 60 rokov strávených vo väzení. Netflix predstavil dokument s vďačným názvom: Iverson, v ktorom sa hovorí o živote kontroverzného basketbalistu s veľkým srdcom, ktorý je zároveň strateným a zmäteným človekom.

Reebok pri podpísaní zmluvy v roku 1996 (ktorá platí ďalších 34 rokov) vedel, že získava neuveriteľný talent. Nikto vtedy samozrejme netušil, že to bude jeden z najlepších ambasádorov v dejinách značky, počas celej jej existencie.

Iverson sa stal legendou nielen na palubovke

Potetovaný a zlatom zdobený Iverson bol v minulosti ikonou a niekým, koho mladí chlapci mali nasledovať. Vo svete, v ktorom určovali módu rapperi, hip-hoperi a športovci. Voľné oblečenie, ktoré vyzeralo ako štýl z nebezpečných ulíc USA. Iverson bol prostredníkom, ktorý vyzeral skôr akoby bol vystrihnutý priamo z videoklipu, než z palubovky NBA.

Iverson sa na tlačových konferenciách, oficiálnych stretnutiach tímu a ligy objavoval v širokých šortkách, voľných mikinách s kapucňou a celkovo jeho oblečenie bolo tak široké, že by sa doňho vošli aj dve osoby. Všetko sa spájalo s gangami a presne to NBA nechcelo.

Bol zároveň rebelom a to všetko priťahovalo pozornosť divákov. Práve on zmenil NBA a vplyv Iversona na najlepšiu ligu sveta je vidieť aj dnes. Ako sa to stalo? Predovšetkým vďaka tomu, aký bol. Bol rebelom a otravným chlapcom. Ako na parketách, tak aj mimo nich. Celý útok bol zostavený tak, aby Iverson v útoku čaroval a získaval body.

Bol prototypom súčasných rozohrávačov: rýchly, obratný, neustále v pohybe, dokázal získať 30 bodov a k tomu pridať 5-7 asistencií. Dnes tak hrá väčšina hráčov na poste 1-2, ale pred érou Iversona to boli typickí rozohrávači, ktorí boli nastavení na prípravu útoku pre spoluhráčov. Mimo palubovky sa prejavoval natoľko, že súčasný komisár NBA, David Stern, musel zaviesť dress code pre hráčov. 

Viete, že…?

Zavedenie uniformného oblečenia počas reprezentovania klubu, ligy a aj zákazu nosenia širokých šortiek a voľných mikín sa vypomstilo nielen NBA. Basketbalisti, ktorí chceli zvýrazniť svoj individualizmus sa obliekali zaujímavejšie a netypicky. Onedlho dosiahli idoly to, že ich fanúšikovia začali rovnako meniť svoj rapperský štýl a svet tak spoznal ďalšiu generáciu gentlemanov. 

Vplyv Iversona neupadne do zabudnutia

Existuje nepísané pravidlo o veľkých osobnostiach, o ktorých sa často hovorí v basketbale. Veľkí ľudia menia pravidlá. A NBA tiež muselo zaviesť nové pravidlá hry pre Michaela Jordana, Charlesa Barkleya, Shaqa O’Neala alebo Koba Bryanta, aby neboli natoľko dominantní, museli zaviesť aj nový zoznam pravidiel pre Allena Iversona. A nielen na parketách, pretože Iverson mal vplyv aj na svet módy. Keď AI hral, Reebok sa medzi fanúšikmi basketbalu považoval za najsexi značku.

Jay-Z a 50 Cent ako tvár Reeboku

Začneme od pochvál. Legendárny rapper, legendárny producent a tiež legendárny businessman. O tom sa vie. Menej známymi skutočnosťami ale je, že v určitej fáze svojej kariéry Jay-Z, teda Shawn Carter bol tvárou Reeboku.

Prvými umelcami, ktorí dostali ponuku na sponsoring s odevnou značkou bola kapela Run DMC. Nedá sa predsa len prehliadnuť to, že Jay-Z po rokoch zmenil pravidlá hry v tomto segmente. Reebok vytvoril prvé pánske tenisky podpísané priezviskom hudobníka. Hudba, oblečenie a štýl hudobníka menom Jay-Z mali za následok, že spotrebitelia sa hromadne vydali do obchodov. Biele pánske tenisky Reebok išli na dračku.

Reebok bol nútený konať a podpísať zmluvu s Carterom. Nepodarilo sa mu však vytvoriť kontrakt s dvomi skvelými debutantmi z NBA – Carmel Anthonym a LeBron Jamesom. V tom čase menili stratégiu a snažili sa nájsť si cestu k mladým ľuďom, ktorí vyznávajú mestský a slobodný životný štýl.

Viete, že…? 

Reebok S Carter boli prakticky kópiou Gucci Tennis 84? Nebola to náhoda, pretože Gucci Tennis 84 boli topánkami hustlerov – ľudí, ktorí dominovali v uliciach New Yorku v 80. rokoch. Práve to chceli Jay-Z a Reebok docieliť.

Reebok vytvoril aj líniu G-Unit s 50 Centom. Raper bol postrelený okrem iného do tváre, na každom vystúpení si obliekal nepriestrelnú vestu. Podobne ako Nelly alebo Snoop aj 50 Cent má svoje pornografické servery a tiež materiály so svojím vlastným vystúpením. A nejde pritom o vystúpenie z nejakého klubu.

Samotný štýl života reperov je obvykle jedna obrovská kniha s popisom bujarého života, ktorý často prekračuje hranice predstavivosti bežného človeka.

5663

Jay-Z v reklame značky Reebok fot. Reebok

Jay-Z, hoci ho pozná celý svet, nevyvoláva toľko kontroverzie ako už skôr spomínaná dvojica basketbalistov – McGregor a Iverson. Samozrejme ani Shawn Carter – pretože tak znie jeho celé meno – nie je úplne bez škandálov. Veľmi známy bol škandál, kedy vraj podvádzal svoju ženu – Beyonce. Štandardne sa okolo hudobníka točilo množstvo situácií s autorskými právami, nelegálnym (údajne) použitím hudby, beatov starých a menej známych pesničiek.

Jedným zo silnejších akcentov je logo Rock-A-Fella, za ktoré mal Jay zaplatiť 3500 dolárov a platiť 2% zo zisku. Ako iste uznáte, 3500 dolárov pre hudobníka nebolo ničím významným, ale o 2% autor loga musel bojovať. Nevieme však, či autor loga dostal svoju odmenu.

Reebok miluje zlých chlapcov

… a zlí chlapci milují Reebok. Keď sa pozrieme na najväčšie hviezdy americkej firmy, zistíme, že v nej sú veľmi podobné charaktery. Predsa len sa Allen Iverson, podobne ako McGregor v určitej chvíli upokojil. A to vtedy, keď sa jeho žena rozhodla, že od neho chce odísť.

V článku nespomínaný Shawn Kemp (basketbalista), sa v 90. rokoch stal tvárou Reeboku a na svojom konte mal už niekoľko desiatok detí s trochu menším počtom žien. Shaq, najslušnejší zo všetkých spomínaných raz nadával priamo do kamery a na parketách bil svojich protihráčov lakťami, ako sa len dalo. Tí mu to do dnešného dňa vyčítajú.

Reebok vytvoril veľmi jednoduchý mechanizmus. Využil prirodzené črty a správanie svojich celebrít na to, aby vytvoril silné stránky z ich kontroverzie. Úplne iný prístup než iné značky, ktoré takéto prejavy skôr schovávajú.

Autor

Szczepan Radzki

Som tvorcom obsahu a novinárom, nadšencom spoločenskej komunikácie a kontrastov. Ako autor blogu o topánkach som presadzoval množstvo iniciatív súvisiacich so svetom sneakersov a streetwearu. Som milovníkom široko ponímanej rekreácie a športu - vyrastal som na basketbale. Milujem limitované edície nielen topánok.
Originálny text článku bol preložený a prispôsobený pre potreby blogu eobuv.sk.