V tomto článku:
Príbeh značky Lacoste. Aligátor, tenis a polokošeľa
„Bez štýlu hranie a vyhrávanie nie je postačujúce” – povedal kedysi René Lacoste. Niečo na tom bude, pretože obuv, oblečenie a doplnky jeho značky sa už niekoľko desaťročí považujú za symbol športovej elegancie. Aké boli okolnosti vzniku značky Lacoste a odkiaľ sa na jej logu vzal krokodíl? Odpoveď nájdete v tomto článku.
Firma Lacoste má za sebou viac ako 80-ročnú tradíciu a všetko poukazuje na to, že ešte nepovedala posledné slovo.
Rene Lacoste – tenista s podnikateľským pôvodom
Ak chcete spoznať príbeh značky Lacoste, musíme sa vrátiť do roku 1919. Práve vtedy lekári odporučili mladému Renému, synovi zámožného biznismena, aby sa začal venovať športu v záujme zlepšenia svojho zdravia. A keďže pôvod zaväzuje, Francúz mal na výber tri elitné disciplíny: kriket, pólo a tenis. To, pre ktorý šport sa rozhodol, už vieme. Otec 15-ročného chlapca súhlasil s tým, aby sa René stal profesionálnym tenistom, ale pod jednou podmienkou: do 5 rokov sa musí stať majstrom sveta. V opačnom prípade ho čaká práca v rodinnej firme.
Hoci svoj sľub nesplnil, otec mu dovolil pokračovať v športovej kariére – v roku 1923 bol pozvaný na reprezentovanie Francúzska v boji o Davis cup. René spolu so svojimi tímovými spoluhráčmi v rozhodujúcom zápase zdolal Američanov a svoju silnú pozíciu vo svete tenisu upevnil na turnaji French Open a na Wimbledone v roku 1925. K rozhodujúcemu momentu, ktorý navždy zmenil túto športovú disciplínu, ale aj módu, došlo však o rok neskôr.
Lacoste – príbeh značky a aligátora
Na turnaji US Open v roku 1926 favorizovaný Rene Lacoste zvíťazil, pričom hral v charakteristickom tričku s krátkymi rukávmi, niekoľkými gombíkmi a golierom. Dnes to znie nevinne – avšak v tých časoch tenistov zaväzoval prísny dress code, ktorého súčasťou boli dlhé nohavice a košele s dlhými rukávmi. René Lacoste sa tak postaral o nemalý škandál.
Podnikavého ducha mal Francúz jednoznačne v krvi, pretože nevšedný a na tamtie časy odvážny prístup k móde pretavil do perfektne fungujúceho podniku. V roku 1933 založil značku La Chemise Lacoste. Jeho spoločníkom bol Andre Gillier, majiteľ najväčšej francúzskej fabriky vyrábajúcej oblečenie. Práve toto biele polotričko vyrobené z bavlny jersey petit pique – z rovnakého materiálu, z akého bolo vyrobené oblečenie športovca z roku 1926 – bolo vlajkovým produktom firmy.
Na tričkách firmy bolo charakteristické logo v podobe aligátora. Dnes je na všetkých produktoch firmy Lacoste. Prečo práve krokodíl (alebo aligátor – to sa pokúsime vysvetliť neskôr)? „Aligátor” je pseudonym, ktorým značku Lacoste označila americká tlač v roku 1927 a všetko vďaka tomu, že tento Francúz sa zamiloval do tašky z kože tohto plaza, ktorej sa nikdy nevzdal. Inou možnou genézou prezývky bol fakt, že – podľa Reného protihráčov bol na kurte bojovný ako aligátor. Lacostovi sa táto prezývka zapáčila natoľko, že ju chcel zahrnúť aj do svojho oblečenia.
Viete, že…?
Lacoste je prvou značkou v histórii, ktorá umiestnila svoje logo na viditeľnom mieste na oblečení.
Americká invázia
V 50. rokoch popularita polotričiek s krokodílom neutíchala. Tento kúsok oblečenia sa považuje za synonymum športovej elegancie a dobrého vkusu. Záujem oň zvýšil aj fakt, že v roku 1951 sa objavili jeho rôznofarebné verzie. Ambiciózny Lacoste chcel, aby jeho tričká nosilo nielen celé Francúzsko, ale aby prerazili aj na americkom trhu. S týmto cieľom nadviazal v roku 1952 spoluprácu s rodinnou firmou Izod a až do 80. rokov pôsobil v USA pod názvom Izod Lacoste. Už vtedy bola značka známa pod svojím skráteným názvom – Lacoste, ktorý si zachovala až dodnes.
V roku 1963 prevzal vedenie firmy syn Rene, Bernard Lacoste. Jeho cieľom je navrhovanie kolekcie pre mladších príjemcov a rozširovanie poľa pôsobnosti. Ešte v 60. rokoch prichádza na trh kožená galantéria s krokodílikom a v roku 1981 uzreli svetlo sveta slnečné okuliare značky. V roku 1985 sa Lacoste rozhodol dobyť obuvnícky trh a na poličkách obchodov sa objavujú prvé tenisky francúzskeho výrobcu – Lacoste M85. Dodnes produkovaná obuv značky je stelesnením športového minimalizmu a mestskej elegancie.
Športová obuv elitného charakteru
Sľubovali sme vám vysvetlenie problematiky plaza znázorneného na logu značky. Otázka znie: aké zviera je znázornené na produktoch značky Lacoste – aligátor alebo krokodíl? Odpoveď na túto otázku priniesol samotný Bernard Lacoste. V roku 2006 v jednom z rozhovorov odpovedal: „V Amerike je to aligátor a vo Francúzsku zasa krokodíl. Nie je pre nás dôležité, ako sa nazýva v iných krajinách”.
Dnes už Lacoste nie sú len polotričká určené pre tenistov. V eobuv nájdete tak sneakersy a tenisky tejto značky (dámske a pánske), ako aj koženú galantéria či hodinky označené priezviskom slávneho športovca. Každý z týchto produktov vnesie do vášho športovo-elegantného outfitu nádych nevšednosti.
Originálny text článku bol preložený a prispôsobený pre potreby blogu eobuv.sk.