V tomto článku:
Logománia – návrat trendov z 80. a 90. rokov
„Móda sa vracia” – hoci je to známy slogan, treba uznať, že je to jedno z pravidiel, ktoré vládnu módnemu svetu. To, čo sa kedysi považovalo za gýč a nevkus, môže byť dnes skutočným hitom. Tak je to aj v prípade logománie – trendu, ktorý spočíva v prezentovaní loga značiek. Ako sa zrodil tento trend a ako nosiť topánky a doplnky v tomto štýle?
Boom logománie je špecifický pre 80. a 90. roky minulého storočia.
Logománia – čo je to?
Týmto termínom označujeme oblečenie, topánky a doplnky s výrazne viditeľným logom značky. Pravidlo je jednoduché – čím väčšie, tým lepšie. Hoci spočiatku bola logománia charakterická výlučne pre produkty športových značiek, dnes je špecifická práve pre oblečenie na každodenné nosenie.
Ruksaky Calvin Klein: hnedý a biely.
Nápad s prezentovaním loga nie je výmyslom posledným niekoľkých dní – jeho začiatky siahajú do 80. rokov. Práve vtedy sa zrodila móda na fyzickú aktivitu a najmä fitness. Výrobcovia športového oblečenia radi využívali potenciál zisku nových klientov vďaka výraznému logu.
Podobné modely čiapok so šiltom GUESS nájdete na eobuv.sk
Známka luxusu
K trendu logománie sa v 80. rokoch pričinil aj vzrastajúci konzumný spôsob života a ekonomický boom v Spojených štátoch. V tom čase sa zrodila generácia yuppie – mladí Američania orientujúci sa na kariéru a luxus. Módne bolo zdôrazňovanie spoločenského postavenia prostredníctvom oblečenia a celkového vzhľadu. A to sa dá najlepšie dosiahnuť práve nosením kúskov, na ktorých je viditeľné logo luxusnej značky.
Guess: Čierne sneakersy, čiapka so šiltom a prívesok.
Tie sa začali objavovať na mikinách, blúzkach, tričkách, nohaviciach, topánkach, ruksakoch či dokonca na spodnej bielizni. Firmy si takýmto spôsobom robili reklamu zadarmo a spomedzi všetkých značiek dominovali najmä Calvin Klein, Louis Vuitton či Chanel.
90. roky a kríza logománie
Začiatok ďalšej dekády umocnil silnú pozíciu logománie. Všetko vzhľadom na ešte stále živú módu v štýle streetwear – nosenie mikiny so slávnym logom Nike alebo čiapky s troma charakteristickými pásikmi adidas bolo takmer povinnosťou. Viac o móde 90. rokov sa dočítate v našom ďalšom článku.
Čím bližšie bolo 21. storočia, tým viac sa logománia spájala s gýčom. Na trhu sa objavili čínske napodobeniny produktov známych značiek. Logá sa začali postupne zmenšovať a do popredia sa dostával minimalizmus, ktorý bol populárny až do polovice prvého desaťročia nového storočia.
Logománia opäť v móde! Ako nosiť tento trend?
O 20 rokov neskôr nadobudla logománia trochu iný charakter. Dnes sa považuje za symbol snobizmu a materialistický manifest, spôsob experimentovania s módou alebo trochu ironické zdôrazňovanie nostalgie za módou posledných desaťročí. Pre niektoré značky – ako napr. Guess alebo Tommy Hilfiger – veľké logo je takmer povinným prvkom snáď každého projektu.
Viete, že…?
O návrat logománie sa v značnej miere pričinila značka Kenzo. Jej návrhári vo svojej kolekcii na rok 2012 predstavili mikinu s veľkým logom, ktoré pozostávalo z názvu značky a hlavy tigra.
Doplnky značky Diesel: crossbody kabelka a džínsová čiapka so šiltom.
Ako ovládnuť trend logománie? Aby celok nepôsobil prehnaným dojmom, je dôležité, aby sa v outfite nachádzal len jeden prvok šatníka ozdobený logom danej značky. Takýmto spôsobom bude dominantným prvkom celého looku. Topánky a doplnky v tomto štýle sú skôr voľbou na neformálne príležitosti – pri tých elegantnejších sa oplatí staviť na menej výrazné riešenia.
Originálny text článku bol preložený a prispôsobený pre potreby blogu eobuv.sk.